1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 13

bullet.gif Medlemmer online: 0

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Narkomanes Pårørende :: Rusfaglig forum :: Alt om LAR
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
Svar fra Pasientombudet
Ole E
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. mars 2010 09:31
Nybegynner

Antall innlegg: 10
Innmeldt: 26.02.09

Heisann

Jeg sendte en klage til pasientombudet, forhold til meg selv og eventuelt om andre skulle trenge å vite, dem som ønsker Lar, er i lar og medavhengige.
Er mange som sloss for en i familien, siste er det 2 mødre som har sloss for å få en i familien sin inn i Lar, da kan det være greit å ha noen å gå til.
Håper jeg eventuelt mennesker som er i Lar benytter seg av det.
Trur dem fleste som er i Lar har sliti med et offentlig kontor, og håper at Pasientombudet kan hjelpe oss som ønsker det, et kontor man kan komme uten at det blir masse spetakkel.
Noen som har værti kontakrt med Pasientombudet?

Håper det er greit jeg la det ut her, og er et aktuelt tema, svaret fra pasientombudet er under

Hei!

Jeg takker for e-posten du sendte 27.02.10!

Du reiser litt forskjellige spørsmål i e-posten. Noen av dem handler særlig om den behandlinga du sjøl mottar mens andre tar opp mer generelle problemstillinger rundt retningslinjer og pasientrettigheter.

Jeg kan gi deg to tilbud:
1. Du kan få en avtale her ved vårt kontor for å drøfte din egen sak. Hvis du ringer telefonnummeret nedafor, kan vi finne passende dag og tidspunkt.
2. Du nevner ei gruppe for Nord-Trøndelag der en del av det du skriver om, ble drøfta 25.02.10. Trur du det kan være aktuelt at Pasient- og brukerombudet kan besøke denne gruppa sånn at vi kan få en dialog om de mer generelle forholda rundt retningslinjer og rettigheter? Vi kommer gjerne!

Mvh.
Kjell J. Vang,
Pasient- og brukerombudet i Nord-Trøndelag,

Rebell
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. mars 2010 10:37
Moderator

Antall innlegg: 2594
Innmeldt: 19.03.08

Heisa. Ole.

Dette synes jeg er veldig bra. Både at du tar kontakt og varsler og at du blir møtt med velvilje, som du har krav på.

Jeg hra selv vært i kontakt med PO ang min datter og hennes saksbehandler på NAV. Ho ble nekta å søke støttekontakt dessuten ble vi skjelt ut begge to da ho ønsket å ha med meg på møte.
PO skrev at dette kunne de ikke gjøre og ho ville ta saken vår overfor NAV.

Alt dette bråket medførte at min datter flytta og saklsbehandler er nå førtidspensjonert. Så jeg har ikke gjort mer med saken, er jo så mye annet å bruke krefter på og dama er nå vekk.

Lykke til Smile
Sannheten setter fri

Rebell
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. mars 2010 10:37
Moderator

Heisa. Ole.

Dette synes jeg er veldig bra. Både at du tar kontakt og varsler og at du blir møtt med velvilje, som du har krav på.

Jeg hra selv vært i kontakt med PO ang min datter og hennes saksbehandler på NAV. Ho ble nekta å søke støttekontakt dessuten ble vi skjelt ut begge to da ho ønsket å ha med meg på møte.
PO skrev at dette kunne de ikke gjøre og ho ville ta saken vår overfor NAV.

Alt dette bråket medførte at min datter flytta og saklsbehandler er nå førtidspensjonert. Så jeg har ikke gjort mer med saken, er jo så mye annet å bruke krefter på og dama er nå vekk.

Lykke til Smile
Sannheten setter fri

Hanne
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. mars 2010 11:38
Brukeravatar

Superadmin

Antall innlegg: 765
Innmeldt: 13.07.08

Hei Ole

Fint at du legger det ut her.
Vi har skrevet litt om pasientombudet tidligere og informert om hva de kan bidra med.
Du kan prøve å søke det opp via søkefunksjonen på venstre side her.

Vil sterkt anbefale at dere å møte Kjell J. Vang, en utrolig engasjert, grundig og trivelig mann.
Jeg og min sønn har tidligere vært i kontakt med han ang. en klagesak. Fikk god hjelp og ble godt ivaretatt der.

Jeg tenker det er viktig å bruke pasientombudet, de kan sine ting. Det er også riktig å gjøre det, da blir ting grundig undersøkt og ikke minst fordi man skal klage når ikke alt går riktig for seg. Det er viktig i seg selv å få belyst feil/manglende behandling slik at det er mulig å rette opp i det for framtiden.

Beklageligvis tar slike klagesaker utrolig lang tid å behandle, min sønns klage ble levert i januar i fjor, den er ennå ikke ferdig behandlet, er oversendt til helsetilsynet for et par mnd.siden.

Lykke til med saken, håper du holder oss orientert om hvordan det går.

Vennlig hilsen Hanne Logo
Hanne Schwartz
Tlf.:41214010

hanne@narkoman.org
Bente
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. mars 2010 19:18
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

Hei Ole, hvor bra at du griper fatt i så viktige spørsmål og også deler det med oss her for å få flere til å jobbe aktivt for nødvendige endringer.

Her er link til Pasient- og Brukerombud http://www.pasien...

I likhet med Hanne vil også jeg berømme PO i Nord-Trøndelag for hans flotte holdning til brukerne. Det er dessverre ikke alltid en selvfølge å bli mottatt på bra vis hos de som er ansatt for å hjelpe.
Denne karen har vært tydelig også i media opp gjennom årene på sine holdninger til sin jobb og også vist tydelig støtte til narkomanes saker.

Bra å se hvor mange som jobber aktivt og deler informasjon. Rose
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Rebell
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 02. juni 2010 20:19
Moderator

http://www.nrk.no.../1.6624861

Gammel artikkel, men har det skjedd noe nytt ?

Etter påtrykk frå pasientomboda innrømmer no Helsedirektoratet at det som skjer ikkje held mål. Direktoratet ser alvorleg på at klagane på ein del av dei private institusjonane no strøymer på og lovar å aksjonere.

Sannheten setter fri

Hanne
#7 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 02. juni 2010 22:48
Brukeravatar

Superadmin

Riksrevisjonen har undersøkt private institusjoner innafor tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Det er kvaliteten ved institusjonene og de regionale helseforetakas oppfølging av dem som er satt under lupa. Rapporten ble overlevert til Stortinget 29. april 2010.

http://www.pasien...ikkel/108/

Årsrapport 2009 Nord-Trøndelag:
Pkt.:7.0.
Det er behov for offentlig godkjenning av institusjoner for tverrfaglig spesialisert rusbehandling. (Spesialisthelsetjeneste, sentrale helsemyndigheter)
[url]
http://www.pasien....pdf[/url]

Jeg mener jeg har sett at pasientombudene har sendt en felles anbefaling/krav? om at kvalitetsikring av spesialisthelsetjenester er påkrevd, men har ikke greid å finne dette ennå.
Får fortsette å lete.
Redigert av Hanne den 02. juni 2010 22:51
Hanne Schwartz

hanne@narkoman.org
Hanne
#8 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. juni 2010 21:36
Brukeravatar

Superadmin

Undersøkelsen viser at det ikke finnes nasjonale retningslinjer eller annen veiledning som gir de regionale helseforetakene informasjon om hvordan tjenestene innen TSB skal bygges opp. Departementet har opplyst at retningslinjer og veiledere for alle delene av TSB først vil foreligge innen 2015.

http://www.riksre...r/TSB.aspx
Hanne Schwartz

hanne@narkoman.org
Rebell
#9 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. juni 2010 23:39
Moderator

Oisan. Det er lenge til. Den byråkratiske maskina går på damp.
Sannheten setter fri

Rebell
#10 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 03. juni 2010 23:39
Moderator

Oisan. Det er lenge til. Den byråkratiske maskina går på damp.
Sannheten setter fri

Hanne
#11 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 04. juni 2010 09:06
Brukeravatar

Superadmin

Ja det er fryktelig lenge til.
Hadde vært interessant å vite hvordan dette arbeidet med retningslinjer og veiledere gjøres og om det er startet?
Hanne Schwartz

hanne@narkoman.org
Rebell
#12 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 04. juni 2010 10:03
Moderator

Det er en e post adresse nederst. mulig vi kunne sende en forespørsel.
I dag er det sol og jeg vil ut igjen. Får ta det litt på sikt, som sikkert de også gjør Wink
Sannheten setter fri

Gå til forum: