|
Fremtidas ruspolitikk
|
| Rebell |
Lagt til den: 08. mars 2010 14:21
|
Moderator

Antall innlegg: 2594
Innmeldt: 19.03.08
|
http://www.youtub...84OxMwySeY
En annen narkotikapolitikk fra et brukerperspektiv del 1.
www.youtube.com
Fra møteserien i Gamle festsal, Universitetet i Oslo: Grunnverdier i narkotikapolitikken. Arild Knutsen i Foreningen for human narkotikapolitikk holder innlegg 1. mars 2010.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Bente |
Lagt til den: 08. mars 2010 16:30
|

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08
|
Som vanlig kom du meg i forkjøpet Rebell. Du er dyktig. 
Bente
Narkomanes Pårørende
Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 08. mars 2010 17:35
|
Moderator

|
Huffda, var ikke meningen å stjele. Ble bare så glad over å finne noe fra debatten og måtte ikke glemme eller miste den.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Bente |
Lagt til den: 08. mars 2010 18:42
|

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08
|
He, he. . . glemsomme meg er veldig glad når du "stjeler" noe på den måten.
Rett som det er glemmer jeg å legge inn noe viktig, men hva gjør vel det når du finner det?
Bente
Narkomanes Pårørende
Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 13. mars 2010 21:51
|
Moderator

|
http://www.marbor...igretning/
RiktigRetning
RiktigRetning (RR) er et nettverk bestående av alle de fem bruker organisasjonene på rusfeltet. RR består av RIO, proLAR, LAR-Nett, FHN og MARBORG. Målet for RR er å øke samarbeidet mellom organisasjonene, fronte felles saker og samtidig finne fokusområder for hver enkelt organisasjon.
Tror ikke denne er lagt ut her på forum før. Dette samarbeidet om viktige saker som samler, er virkelig framtidas ruspolitik avhengig av, tror jeg.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 22. april 2010 10:48
|
Moderator

|
Type:
Causes -
Date:
Monday, May 3, 2010
Time:
6:00pm - 9:00pm
Description
Tredje møte: Narkotikakrigens økonomi
Ordstyrer er professor Kristian Andenæs, instituttleder ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi
1. Åpning
Film av Torstein Bieler Østtveit
2. This is not a War on Drugs - it's a War on People
Jack A. Cole, LEAP: Lav Enforcement Against Prohibition, former Detective Lieutenant and undercover officer, New Jersey State Police
Discussion
3. På jobb for en trygg hovedstad
Kåre Stølen, stasjonssjef Grønland politistasjon
Diskusjon
4. Krigsskadene
Jan Egeland, leder av NUPI, tidligere spesialrådgiver i FN
Diskusjon
5. Etablertes stoffbruk
Jan Kullgren, Kullgren Consulting: rusmidlers påvirknig på individ, familie, næringsliv og samfunn
Diskusjon
Møtet er åpent for alle
Velkommen!
Arrangører er Tverrfaglig arbeidsgruppe om narkotikaspørsmål: Nils Christie, Joe Siri Ekgren, Jarle Fagerheim, Eyolf Faleide, Hedda Giertsen, Jonas Kullgreb, Trond-Birger Larsson, Knut Papendorf, Aslak Sysye, Torstein Bieler Østtveit
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 22. juni 2010 00:47
|
Moderator

|
http://www.dagbla.../12228441/
Selv om hun er dypt uenig i å gi heroinbehandling til de sykeste rusavhengige, berømmer hun Thorvald Stoltenberg og utvalget.
- Det går også inn for en helhetlig behandling, og har fått satt de rusavhengige på dagsordenen på en offensiv måte. Men vi trenger ikke å vente på en lang høringsrunde før regjeringen bestemmer seg. Vi vet hva som trengs, og kan begynne i morgen, sier Dåvøy.
Det er helt sant
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| thorkvarme |
Lagt til den: 22. juni 2010 08:36
|

Elite

Antall innlegg: 329
Innmeldt: 15.02.09
|
Det må være et krav at KrFs helsepolitiske talskvinne, Laila Dåvøy har orden på fakta når hun snakker på vegne av narkomane.
Kjenner Laila Dåvøy seg igjen i de umenneskelige forholdene - hvordan alvorlig syke narkomanes må tilpasser seg, hvordan de må akseptere omstendighetene og leve med dem, det vil si det helvete de lever i, og leve med de psykiske så vel som de fysiske påkjenningene...
Har Dåvøy og tidligere helseminister Dagfinn Høybråten kjent det både på kropp og sjel - de psykiske og fysiske forandringene som inntreffer når man blir fullstendig invalidisert...kjent narkomanes avmakt, og bli rammet av lumske sykdommer etter mange år med lidelser...
Ønsker Dåvøy og Høybråten å frata syke mennesker all motivasjon? ``Sandra Johanne Jakobsen (31) ble desperat etter at hun ble skrevet ut fra LAR (Legemiddelassistert rehabilitering)
Hun satt en sprøyte som gjorde at hun måtte amputere beinet``
Laila Dåvøy og Dagfinn Høybråten er kunnskapsløse og problemet, slik jeg ser det, er kanskje at de alltid har vært priviligert som har levd et beskyttet liv. Og hvor mye bryr de seg om Sandra sine kår?
Hvorfor er Dåvøy og Høybråten imot livreddende medisiner: Sandra ble nektet angstdempende medisiner som hun er avhengig av, og da hun fikk tilbakefall, stanset LAR hennes livreddende medisiner (metadon)
Er det ikke rystende å erkjenne hva KrF egentlig er med på ? Unnskylder KrF seg med at de ikke vet bedre...og det er et brutalt og tragisk feilgrep i forhold til formålet: `` RUSFRIHET ER MÅLET``
KrF går sterkt mot heroinassistert behandling. ``det er bedre å endre behandlingstilbudet enn å gi heroin og medisiner for at rusavhengige skal tilpasse seg eller bli mer mottagelige for behandlingen, sier Høybråten``
Og hvilke særskilte tiltak ønsker krF for å gjennomføre det...at narkomane med kroniske eller sammensatte lidelser skal føle seg lavest prioritert ...og bruke det tyngste apparatet politikerne har, politi, domstol og fengsel...
Hvor mange påminnelser trenger KrF - de må være forbredt på at det vil bli flere og flere med ``særskilte behov``, som alle har svært gode grunner for å tilhøre denne kategorien. Hvordan mener Høybråten mange skal klare det uten medisiner - hjelpe de ut av skadelig bruk av illegal heroin og hjelpe dem til å delta i samfunnet ?
Laila Dåvøy viser til ``KrF går inn for en helhetlig behandling, og har fått satt de rusavhengige på dagsorden ``
Det er mange som lever i et sant helvete fordi de ikke får adekvat hjelp. Og hvor mange tusen narkomane må dø før de får utredning, behandling eller rehabilitering?
KrF går inn for en helhetlig behandling - men er imot individuell behandling av narkomane. Og hvor mange må amputere bein og armer/eller dø fordi de ikke får heroinbehandling Laila Dåvøy? `` Dåvøy er dypt uenig i å gi heroinbehandling til de sykeste rusavhengige``
KrF har desverre ingen annen konklusjon å peke på enn ``RUSFRIHET ER MÅLET`` OG DET KREVES AKKURAT SÅ MYE INNSATS KrF - å holde mange på det laveste trinnet, at de skal leve på den måten som de gjør - TIL DE DØR.
Redigert av thorkvarme den 22. juni 2010 10:47 |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 22. juni 2010 10:39
|
Moderator

|
Jeg ser at det er stor enighet om og oppmerksomhet omkring dette elendige opplegget med avrusning fler uker og mnd før innleggelse.
Og at det reageres på at plasser legges ned, mens folk står i kø.
I tillegg ser det ut til at det sklir inn at ettervernet må ha innhold og gå over lang tid.
Dette er det einghet om og dette er det vi med letthet kan gjøre noe med.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Per63 |
Lagt til den: 22. juni 2010 10:47
|
Elite

Antall innlegg: 337
Innmeldt: 29.05.09
|
Kanskje litt bedre å samle tråder ang. denne så kalte heroin utdeling saken på en plass?
Flytt poster som du vil, synes bare selv saken om denne heroin utdelingen er så stor at den trenger en "ny tråd" 
Klem Per
"When the power of love overcomes the love of power,the world will know peace." - Jimmy Hendrix |
| |
|
|
| thorkvarme |
Lagt til den: 23. juni 2010 10:14
|

Elite

|
Generelt har politikerne et voldsomt behov for å stakkarsliggjøre narkomane.
Og tror KrFs helsepolitiske talskvinne, Laila Dåvøy at alle narkomane er emosjonelle krøplinger? At alle narkomane er multihandikappet - omvandlet til pleietrengende og destruktive personer?
Laila Dåvøys sosialpolitiske budskap gir de jeg kjenner en opplevelse av et emosjonelt knyttneveslag . En opplevelse av Dåvøys stigmatiserende blikk som truer deres verdighet. En negativ utsondering av deres verdighet, og som definerer normalitet og avvik. Mener Dåvøy det er en effektiv måte å ekskludere og inkludere mennesker på ?
Jeg har ikke noe forhold til rehabiliteringsinstitusjoner...selv om jeg har vært på noen ``fester`` med dop som har bikket fullstendig over...jeg kan gi et rikholdig og mangefassert bilde/virkelighet av hva tung avhengighet er...har flere ganger vært i nærheten å rote meg helt bort i dødens pulje...
Mine diagnostiske tiltak som har vært nødvendig, har jeg ordnet opp i selv. Jeg har aldri vært avhengig av standardiserte utrednings-og behandlingsprogrammer fra det offentlige. Jeg ivaretar mine egne interesser - og de siste jeg henvender meg til hvis jeg får problemer er KrF/LAR/eller politikere generelt.
Og hva som er mine behov - HAR POLITIKERNE/ELLER ANDRE BORTSETT FRA LEGEN MIN IKKE NOE MED. Laila Dåvøy og Dagfinn Høybråten er ikke utdannet leger, og har ingen kompetanse TIL å uttale seg om mine behov.
Det er vanskelig å være saklig mener mine venner - når de må forholde seg til KrFs meninger. Når deres menneskeverd eller fremtid står på spill. Og Laila Dåvøy er ikke i nærheten av å ha kunnskap/kompetanse til å mene noe om det - har null nødvendig kjennskap til deres behov.
Jeg/og mine venner mener det er det som er hovedproblemet. At KrF har det med å bruke en annen målestokk på andre enn på seg selv.
Jeg regner ikke med tilsvar fra Laila Dåvøy/eller Dagfinn Høybråten. Muligens fordi de oppfatter det jeg skriver som en sjeletrengt tilstandsrapport...
Redigert av thorkvarme den 23. juni 2010 10:27 |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 23. juni 2010 10:30
|
Moderator

|
Haga er heller ikke utdannet lege, og hennes begrunnelse for å ta i bruk heroin innen LAR, er at " de ikke kom på noe bedre".
Mange x misbrukere ønsker, som deg, et tilbud om annet enn sub\met. Men den behandlingen du får, er ikke nevnt. Den fungerer for deg, og for mange andre.
En viss del av behandlinga innen rus er ikke vanskelig å sette å sette seg inn i uten å være lege. Den delen som gåt på at vi er menneske alle, og har disse grunnleggende behovene for samvær, mening osv. Pluss selvsagt mat\klær\bolig. (Ikke hospits)
Uten dette dekket, hjelper det lite å medisinere folk. Jeg leser stadig om denne ensomheten som gjør at folk ikke holder ut, selvom de har fått substitutt.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| thorkvarme |
Lagt til den: 23. juni 2010 10:46
|

Elite

|
Enig Rebell : Og flere og flere vil få behov for å få styrket sine muligheter til adekvat hjelp i form av for eksempel dagtilbud og tilbud om støttekontakter som kan gi denne gruppen et mer innholdsfylt liv.
Dolcontin er et lovlig medikament, og man slipper å injisere eller røyke det. Personlig foretrekker jeg Dolcontin fremfor heroin.
Det er MYE kokain og metamfetamin i Oslo - barne-og ungdomspsykiatrien og voksenpsykiatrien bør styrkes. En sammenhengende behandlingskjede for de som trenger psykiatrisk hjelp.
Redigert av thorkvarme den 23. juni 2010 11:05 |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 23. juni 2010 11:25
|
Moderator

|
http://klar.as/te...-sant.aspx
Vi er inne i det siste året av den store opprustingsplanen for rusfeltet, og vi ser at det i dag er lengre ventelister, færre behandlingsplasser i bruk. Og til tross for at mange tomme behandlingsinsttusjoner kan dokumentere å ha hjulpet hundrevis av rusavhengige ut av helvete, er det slagordet ”vi har en ruspolitikk og et behandlingssystem som ikke virker", som får gjennomslag. Dermed bygges en ny behandlingsform frem, bit for bit. Medikamentell behandling, nå også med heroin.
Her er det mange i legemiddelindustrien som gnir sine hender!
KLAR redaktøren med et skarpt innlegg mot Stoltenberg utvalget.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 23. juni 2010 11:29
|
Moderator

|
Ja, Thor, der minna du meg på en ting jeg hadde tenkt å stille spørsmål ved:
Hva med de som ikke har årer igjen? De tyngste brukerne vil vel stort sett komme inn under den problemstillinga. Ville de ikke være mye enklere for de å slippe å lete etter årer å sette sprøyta i?
Dolcontin bør inn under substituttbehandling. Mange i LAR sliter med matadon, det passer ikke med subutex\sone. De ønsker overhodet ikke heroin, men de trenger ett alternativ.
Og jeg begirper ikke at dette ikke er tema for Stoltenbergutvalget
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| thorkvarme |
Lagt til den: 23. juni 2010 15:41
|

Elite

|
Årelang bruk av sprøyter ødelegger blodårene slik at man får større og størere problemer med å finne ei åre man kan sette nåla i, resultatet er at mange setter dosen muskulært og det øker naturligvis risikoen for abscesser og annen elendighet.
Direkte problemer knyttet til injisering, er årebetennelser, dype venetromboser og lungeembolier. Dette er vanlig blant injiserende misbrukere og kan være livstruende. Misbrukerne rammes ofte av hudinfeksjoner som gir abscesser og flegmoner. Dette skyldes dels uhygienisk bruk og gjenbruk av sprøyter og annet brukerutstyr, og dels ekstravasale stikk (bomskudd) og dels at heroin settes intramuskulært hos misbrukere som har ``brukt opp`` alle årene. Abscessene må ofte inscideres, og de kan dels sitte meget dypt, f.eks. intramuskulært i låret og det kreves skikkelig anestesi for å gå inn på dem.
Amsterdam er etter hvert blitt verdenskjent fordi de innførte ``the Switch`` De har utarbeidet en video som brukes i forhold til å omvende injiserende brukere til å la nåla ligge og heller gå over til aluminium og plastrør. Gevinsten er fullstendig fravær av de skader og betennelser som ellers ødelegger helsen til injiserende brukere. Men det å gå fra injeksjon til innånding ( fra sprøyterom til røykerom) misliker blant annet Knut Reinås (Reinås er en norsk sosiolog som framfor alt har arbeidet med rusgiftspolitiske spørsmål)...eller andre som skriker opp om røykeloven eller lungeskader...
Ja Rebell, Dolcontin bør inn under substituttbehandling. Og grunnen til at det ikke var et tema for Stoltenbergutvalget - var innslaget i Dagsrevyen 23.desember 2009 (tror jeg) et bevis på: Bjørn var en av de første i Norge som ble hiv-smittet, og kroppen hans tåler ikke metadon. Bjørn er blitt fratatt Dolcontin etter 19 år. Fordi fra Helse-og omsorgsdepartementet kom det nye retningslinjer fra 01.01. 2010.
OG DET BETYR I KLARTEKST AT BJØRN BLE TILBUDT EN FASTTØMRET BEHANDLINGSFILOSOFI FRA LAR.
Spør man produsenten av Dolcontin - vil man få til svar at virkningen av heroin og Dolcotin er den samme. Det er det som er grunnen til at jeg foretrekker Dolcontin. - Og for å ta en dose Dolcotin/depottabletter trenger jeg et glass med vann...
Redigert av thorkvarme den 23. juni 2010 17:22 |
| |
|
|
| ninni99 |
Lagt til den: 25. juni 2010 12:48
|
Senior

Antall innlegg: 226
Innmeldt: 19.11.08
|
Vi merker en ganske stor økning i røyking. Etter at vi begynte å dele ut heroinrøykepapir, så er det stadig fler som ønsker å gå over til dette. Mange synes det er en fordel å ha hoppet av sprøytene slik at den avhengigheten er borte... Enklere den dagen man skal til behandling. |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 25. juni 2010 15:29
|
Moderator

|
Det var fint å høre.
Selve sprøyta kan sikkert virke på samme måten som å rulle en røyk. Jeg er på avvenning, og siste del er å gå over til ferdigrøyk (æsj)
Jeg vet min datter har sprøyta vann i blandt, bare for å dille med årene.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 08. juli 2010 09:26
|
Moderator

|
http://www.aftenp...723924.ece
Hjelpeapparatet er lite oversiktlig. –Det er ufattelig sløsing med penger i rusomsorgen, mener Arild Knutsen i Foreningen for human narkotikapolitikk.
– Selv jeg som har jobbet i dette systemet i 28 år oppdager stadig tilbud jeg ikke visste om. Jeg har tro på at det skal være ulike aktører og et mangfold av tjenester, men jeg tror at de må tilpasses og samordnes bedre. Man kunne fått en del gevinster om man hadde sett rusomsorgen i helhet, man kunne for eksempel sørget for at værestedene hadde døgnåpent, sier Frelsesarmeens leder på rusfeltet, Frode Woldsund.
Lars Bele mistet både jobb og bolig da rusmidlene tok overhånd for 13 år siden. Nå har han et håp om å komme seg ut av rusen, men det er vanskelig å orientere seg i rusomsorgsjungelen.
Enighet over hele linja om mangel på strategi og samordning.
Sannheten setter fri |
| |
|
|
| Rebell |
Lagt til den: 10. juli 2010 22:11
|
Moderator

|
http://www.dagbla.../12157494/
De fleste kutter heroin uten hjelp
Og uten store problemer. Er narkotikabruk en sykdom?
HVA MENER FORSKERNE, er avhengighet en sykdom?
- Definisjonene av avhengighet er mange. Hvis man definerer avhengighet som en sykdom er det først og fremt et sosialpolitisk anliggende, man bruker definisjonen for å hindre stigmatisering og for å hjelpe. Men filosofisk sett kan ikke avhengighet defineres som en sykdom. Det vil alltid være en mulighet for viljestyring, som mennesker er vi utstyrt med rasjonalitet og selvreguleringsevne, sier Jostein Rise, direktør i Statens institutt for rusmiddelforskning SIRIUS.
- Hva er problemet med å definere avhengighet som en sykdom?
- Paradokset er at man da er med på å ta fra folk kontrollen.
Jeg har ikke rukket å lese hele artikkelen, men trekker fram noe så langt.
Sannheten setter fri |
| |
|