Narkomanes Pårørende mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv
Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)
Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.
Jeg er en mann på 37,som har gått på metadon i 10 år. Har helt siden starten hatt problemer fordi metadonen ikke blir tatt opp i kroppen,på skikkelig måte.Går av den grunn på 200 mg.,men de siste to-tre årene har jeg slitt mer og mer! Det føles som om metadonen istedet for og holde meg frisk,bare holder meg hekta og abstinent,det meste av døgnet. Etter å ha tenkt MYE på dette i det siste,har jeg bestemt meg for å trappe meg ut og vekk fra lar!! alternativet er ytterligere doseøkning,og jeg kjenner på kroppen at metadonen sliter no`jævlig. Er det noen der ute,som har trappet seg ut,som kan gi meg noen råd,og dele litt av sine erfaringer med å slutte?? Det jeg er aller mest redd for,er at livet skal bli et smertehelvete,og at abstinensene skal sitte i, i årevis etter avsluttet nedtrapping...
Har du noe å komme med,så hyl ut!! på forhånd takk,Rock.
jeg kjenner meg veldig godt igjen i din situasjon.Fikk mer og mer men av metadondritten.Har også hatt 10 år i LAR.Til meg sa de at jeg ville daue av abstinensene hvis jeg prøvde å gå av. dette gjorde meg bare eitraande forbanna,og samlet opp flasker nok nok til å ta en råkjappnedtrapping på en mnd.Anbefales ikke så fort.Det var ett sant helvete.bruk tid.
det rare er at det faktisk er mer og mer som vil vekk fra LAR etter noen år.
Hei Rockhead og velkommen hit.
Håper flere kan dele sine erfaringer med deg.
Trist at så mange har så dårlige erfaringer med LAR og LAR-medisinering. Spesielt etter lang tids bruk har jeg inntrykk av.
Viktig å finne hverandre for å best mulig få løsninger som kan bli til det bedre.
Jeg mener at det skal være mulig å kreve en forsvarlig nedtrapping i institusjon også fra LAR-medisinering, men - usikker på om jeg husker feil her.
Noen som kan hjelpe til med å korrigere eller bekrefte dette evt.?
Bente
Narkomanes Pårørende
Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak
Hei bente, og tusen takk for den fine velkomsten, alltid fint med ei lita oppmuntring i en(for min del)nokså grå og trist hverdag.
Når det gjelder mitt forhold til LAR, så sier vel navnet på denne tråden, det meste om det!
Jeg har siden dag 1 opplevd LAR som et dysfunksjonelt tiltak. LAR`s metode, der de står med pisken i den ene hånda, og gulrota i den andre, er i mange tilfeller helt håpløs. Hadde de brukt litt mer ressusjer på å motivere, istede for å kontrollere, hadde mye vært vunnet. I mine 10-11 år i LAR har jeg ennå tilgode å få en positiv tilbakemelding,når ting går bra, men når ting ikke går så bra,er de VELDIG flink å la deg få vite hva de syns. Har man f.eks.gått på en sprekk, så er det liten eller ingen interresse fra LAR sin side, til å "kartlegge"hva som førte til en sprekk, for å kunne bruke den eventuelle lærdom en slik kartlegging ville gi, som et redskap til å stå sterkere i fremtiden. Da er kun en ting som gjelder:KONSEKVENSER! Tenk deg en person som har vært rusfri i flere år, å så går på en sprekk. Er det ikke"straff"nok at den det gjelder,må leve med den nederlags-følelsen som gjerne kommer under/etter en sprekk?
Å iverksette såkalte konsekvenser i en slik situasjon, er etter min mening bare med på å trykke vedkommedes selvtillit/selvfølelse ennå lengre ned. Det er ikke enkelt å rette blikket opp og frem, under et slikt regime. Den pålagte konsekvens vil KUN tjene som en konstant påminner om en negativ hendelse!
Hvilken motiverende virkning det skal kunne ha, er for meg vanskelig å se.
Nei, på tide å stoppe, for jeg har så mye å si om dette tema, at det kunne fylle ei bok ;-)
Jeg vil bare til slutt si, at alt jeg har skrevet ovenfor, kun er min subjektive opplevelse og meninger, og enhver har selvfølgelig lov å være totalt uenig..
Men til disse vil jeg gjerne be om en liten ting, hvis du skal svare på noe du er uenig i, så vær så snill å prøve å holde det på et saklig nivå, å ikke ty til banale personangrep, slik er ikke bra for noe, eller noen!
Ha ei flott helg, alle sammen-mvh RockHead
Rockhead - jeg personlig deler dine meninger om dette hundre prosent da mine erfaringer med vår sønn i tillegg til svært mange jeg ellers har kontakt med av LAR-pasienter beskriver den samme virkeligheten mange steder i landet.
Heldigvis ikke i alle regioner (såvidt jeg har skjønt) og heldigvis er det jo heller ikke alle i de "strengeste" regionene som har den samme opplevelsen, men det virker tross alt som om det er altfor mange som erfarer det samme.
Ikke gi opp RockHead. Mange protesterer og jeg håper at fornuften vil seire til slutt så LAR blir det tilbudet det var tenkt til å bli - et tilbud for de som hadde prøvd alle tilbud i forkant uten å lykkes, for nå å få ro til å få et stabilt og mye bedre liv.
God helg til deg. Bente
Narkomanes Pårørende
Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak
Min mann gikk på metadon i noen år og han slutta. Det gikk utrolig greit å slutte, men jeg tror det er viktig at du tar det i ditt eget tempo.
Alle mennesker er så ulike at du må finne ut hvordan det passer beste for deg.
Min mann gikk ganske fort ned til 30 så 20 så sto han lenge på 15 og gikk litt på 15 ned til 10 osv.
Han har vært uten Metadon i litt over 3 år nå ( vi har egentlig glemt om det er 3 eller 4 år ) og han synes det er herlig uten Metadonen.
Vi personlig har hatt ett flott forhold til LAR og han har fått masse skryt og oppmuntring hele veien og jeg synes det er synd at ikke allle får det slik.
Så etter hva jeg har lest og leser rundt har vi vært heldige og det er jo ikke heldighet man skal være avhengi av for å få en bra behandlig.
Jeg synes du er tøff som skal slutte med Metadon og håper du har støtte rundt deg når du skal igjennom dette. Bare husk og kjenn etter hva kroppen sier og gå heller litt opp igjen hvis du føler deg dårlig :-)
Lykke til :-)
Bak en pjuskete blomst , er det mye krefter, bare den får rett næring