1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 14

bullet.gif Medlemmer online: 0

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
DEN ANNENS ANSIKT
Rebell
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 13:48
Moderator

Antall innlegg: 2594
Innmeldt: 19.03.08

Våger meg frampå med en annen filosof, Levinas.

Hans tanker er at når vi står overfor et annet menneskes ansikt, er det som om det oppstår en spenning som skaper et behov for å gjøre noe som kan rette opp likevekten (som når noen IKKE spiller siste tonen i skalaen)

Dette er en etisk situasjon. Møte med den annen kaller fram et behov i meg for å gi en respons på en eller annen måte. Dersom vi ikke føler dette behovet, er det fordi vi har bygd opp forsvarsmekanosmer i oss selv mot det presset som møte utløser. Normalt vil vi kjenne behov for å lage en likevekt i form av å gi respons, smile tilbake f.x.

For egen del ser jeg at jeg ganske bevisst bygde et slikt forsvar sist år. En kollega jeg måtte møte hver dag hadde et ansikt som både krevde og ga masse respons i form av gode smil. For henne er det en nødvendighet, for meg ble det altfor mye pga smerten jeg bar inni meg.Jeg måtte "overse" henne fordi jeg ikke orka å møte dette ansiketet som gikk så under huden på meg. Mellom oss var det total ulikevekt, like ille for oss begge to.
Tenk da å så fint å hatt en ledelse med kunnskap om etikk, og ikke en som bare så tilsynelatende "tøffe" Rebell og den andre som den snille.

Derimot kunne jeg kjenne på likevekt i møte med mennesker på gata som tilsynelatende så harde ut.

Jeg vet ikke om andre kjenner på det samme. Uansett er det viktig å ha med oss at vi ALDRI er nøytrale i møte med den annen.
Redigert av Rebell den 07. februar 2010 17:11
Sannheten setter fri

Bente
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 08. februar 2010 16:58
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

På nytt en veldig interessante teori du lanserer her Rebell. Du får meg sannelig i tenkeboksen for tida du min venn. Smile

Selvfølgelig har vi alle både masker, og vi kan forvirre eller slite ut andre om vi så viser kun vårt ekte jeg, men - vi alle påvirker og påvirkes selvfølgelig i møter med den annen ja. . . . . .
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Gå til forum:
Klokke
Logg inn
Brukernavn

Passord

Ikke medlem enda?
Klikk her for registrering.

Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.
Tenn ett lys
Candle
Ett lys tent av: AKris.

Tenner et lys for sønnen min som jeg synes gjør store fremskritt hver dag, hver uke og hver måned. Jeg tåler noen skritt tilbake innimellom.Rose

Vis alle tente lys
 Tenn ett lys her
Navnedager
Tord og Tor har navnedag i dag.
Endre Tema
Endre til:
Ingen bursdager i dag
Ingen bursdager i dag
Vil du at din bursdag skal vises her?