Narkomanes Pårørende mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv
Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)
Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.
Har vært mange år i lar,men er nå nedtrappet (på eget iniativ) og utskrevet av Lar. Sitter igjen med med posetive erfaringer,men aller mest de negative. Hadde håpet at nye foreskrifter/retningslinjer i mye større grad ville inneholdt bedring av rehabilitering,brukermedvirkning og mindre kontroll. Mener at de kontroltiltakene (økende) vil føre til høye ekstrakostnader. Høyere kostnader fører til mindre rehabilitering og ikke minst tror jeg at de høye kostnadene vil føre til at tilskudd til tradisjonell rehabilitering blir lavere og lavere.Med det til følger at fler og fler tradisjonelle (medikamentfri) behandlinger vil bli lagt ned og til syvende å sist gjøre Lar rehab.eneveldene i norsk avhengihetsbehandling. Dette var jo fra starten ment som ett tilbud til eldre,mer slitne opiatavhengige. I dag er aldersgrensen flyttet ned til 19 år. Mener at noen ytterst få yngre avhengige kan ha utbytte av dette,men i stedet for at denne behandlingen skal fortrinnsvis gjelde tunge opiatavhengige,drar systemet mer og mer amfitaminavhengige og blandndingbrukere inn i Lar. For meg er tanken på at mennesker som ikke har vært (ordentlig hektet) på opiater,skal få ett nytt avhengihets problem de aldrig før har hatt. Det,sammen med at Lar behandlingen blir mer og tenkt som ett "livslangt løp" er totalt skremmende for meg å være vitne til. Til slutt syns jeg der er horribelt at det ikke brukes mye mer ressurser for nedtrapping på en ordentlig og realistisk ,human måte. I dag er slike tilbud mer eller mindre fraværende. Det er absolutt mange som etter noen år i Lar, har ønsker om å prøve å bli totalt rus/medikamentfri,og i utgangspunktet har en fair sjangs hvis de får en ordentlig nedtrapping/oppfølging og ett kvalitetsmessig ettervern. Men selvfølgelig koster dette masse penger,og til syvende og sist er det vel det det handler om. Alvorlig men sant.
Personlig mener jeg mer eller mindre, at Lar bare blir dårligere og dårligere. Skremmende utvikling.
Er spesielt et tema du er innom jeg vil kommentere og spørre om: Amfetaminavhengige innen LAR.
jeg kjenner en godt voksen mann som, blandingsmisbruker (x) .Hadde fått bøtter med opiater av sin lege og bruke Amf i tillegg. For noen få år siden ble han satt på Subutex, noe som forsåvidt hjelper. Men han ønsker Concerta og utredes for ADHD. Det tar bare så tid og ikke er det sikkert han når frem heller med sitt ønske. (Egentlig nokså sprøtt siden den medisinen kan sitte nokså løst i forhold til unger )
Men det jeg reagerer på i det du skriver er at LAR innkludrere unge,amf avhengige.
Vet du om det finnes tall på dette, for det er veldig ille om det er slik du beskriver. De trenger så aldeles ikke en ny avhengighet.
Sannheten setter fri
Dette er opplysninger som er gitt i fra ansatte i Lar og i spesialisthelsetjenesten. Er ikke sikker hvor utbredt dette er pr.idag, men det at det er åpnet opp muligheter til å behandle amfitaminavhengige med dette som hoved rusmiddel er uforståelig. Har sett dette med egne øyne mer og mer. Dette er avhengige som en eller annen gang har vært innom stoffer som temgesic,subutex og dolcontin uten å være det en regner som avhengig av opiater,hovedsakelig heroin. Tror de fleste som er ute å kjøre på droger i dag har før eller senere vært borti opiater.
Det som også er ille er at de med dobbeldiagnose som er vanskelig å behandle uten en opiatavhengihet,desverre får innpass i Lar og de sterke opiodene som brukes der. Tror først og fremst grunnlaget for å ta slike inn i Lar,er at met./sub.gjør de forskjellige misbrukerene roligere og lettere å motivere for utredning og videre behandling. Skjønner jo at når en slipper å stresse stoff hele dagen så får en det lettere og til dels bedre med Lar medikamenter. men disse er beregnet på opiatavhengige og ikke som ett stabiliserende beroligende medikament for mer eller mindre enhver avhengig i dag. Skremmende utvikling med at mennesker ,som med omsorg og kvalitetsbehandling kunne fått ett mye bedre liv,risikerer å ende som opiod-avhengige resten av livet.
Ja, det er jo feilbehandling og burde egentlig vært klaget inn for Fylkeslegen.
Min venn ønsket heller ikke Subutex, men han hadde nok ikke overlevd uten noen form for medisinsk hjelp og dette var jo eneste mulighet. Men han og faren slet for å bli opptatt i LAR, en trussel om Mennekserettsdomstolen måtte til.
Han har litt sidebruk med Ritalin, for det er jo dette jo Amfatmin han har brukt. Jeg kjenner han fra han var ung og om han har ADHD blir jeg ikke sjokkert.
Sannheten setter fri