1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 15

bullet.gif Medlemmer online: 0

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
SORG -FORTVILELSE
Rebell
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 00:23
Moderator

Antall innlegg: 2588
Innmeldt: 19.03.08

Leser etikk for tida og jeg synes det er masse å lære av de gamle filosofer når det gjelder psykologi.

Søren Kirkegaard skiller klart mellom sorg og fortvilelse. Fortivlelse er en måte å forholde seg til seg selv eller sin situasjon på, ikke godta eller akseptere. Forvtvilelsen dreier seg om å ikke akseptere virkeligheten.
Det er en plikt å sørge, en plikt overfor oss selv til å la det vi har tapt eller mangler få rom.
Sorgen krever respekt og den som sørger må få ha rom for sin sorg.
Ved å sørge unngår vi at sorgen går over i fortvilelse.
Sorgen er ofte veien ut av fortvilelsen. Det at vi ikke aksepterer oss selv eller vår situasjon, har med mangler å gjøre, med noe vi ønsker annerledes. I stedetfor å fortvile over det er det bedre å sørge over det. Se sannheten i øyene, gråte , søke trøst, men la sorgen lede en tilbake til selvaksept.
Sannheten setter fri

Anne Kristin
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 00:33
Brukeravatar

Superadmin

Antall innlegg: 3334
Innmeldt: 04.09.05

Så bra at du tok opp dette Rebell! Dette er noe jeg lærer fra en "gammel" venn med stor kunnskap for tiden.

Tusen takk for at du klarte å formidle dette. Rose
Vennlig hilsen fra Ankie Logo
Anne Kristin Røsegg de Voogd
Tlf: 41214000

www.narkoman.no
Hanne
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 13:08
Brukeravatar

Superadmin

Antall innlegg: 765
Innmeldt: 13.07.08

Dette tror jeg er viktig, Rebell, å se forskjellen på sorg og fortvilelse.

Når jeg leste det du skrev, fikk jeg straks en følelse av, ja det er klart, sånn er det.
Fortvilelsen er sterk og kan være lammende når store forandringer skjer plutselig, ofte utenfor vår kontroll. Vi blir sittende nesten som i et vakum, vi vet ikke vår arme råd. Det er som du sier vi prøver å benekte,eller bortforklare, forstår ikke hvordan vi skal komme videre,eller i det hele tatt klare tilværelsen.
Sorgen vil være mer forløsende, da har vi som du sier akseptert det som har hendt og at vi faktisk har noe å sørge over. Det er selvfølgelig også vondt, veldig vondt, men samtidig er det også en befrielse fra fortvilelsen.
Menneskers reaksjonsmønster på hendelser og situasjoner er et viktig og spennende tema.
Hvordan den enkelte reagerer og på hvilken måte man takler ting er svært forskjellig, men prosessene/fasene som man må gjennom er like, det ene må gjennomleves før man kan ta fatt på den neste.
Tidsperspektivet er også veldig forskjellig, men når vi erkjenner at man har noe å sørge over er vi ute av vårt lammende vakum og har innsett at hendelsen virkelig har funnet sted. Vi er orientert om virkeligheten.

Fortvilelsen ser for meg ut som et utrolig ensomt sted i ingenmannsland, du er totalt alene i et kaos som man ikke aner veien ut , før virkeligheten siger inn der, eller slår deg ned som et knyttneveslag.
Du er heldig som får lære mer om dette Rebell og vi andre her er heldige som har deg til å dele kunnskap med oss etterhvert som du lærer nye ting.
Vennlig hilsen Hanne Logo
Hanne Schwartz
Tlf.:41214010

hanne@narkoman.org
Rebell
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 13:34
Moderator

Ja, det er et utrolig fint fag og jeg lærer så masse om meg selv.
Anbefaler de som orker å låne bøker på biblioteket.Jeg tror filosofene har vel så mye å gi oss som selvhjelpsbøker. Man må bare sette av tid til å studere og tenke og ikke feie over fortest mulig.For egen del tenker jeg litt for mye, men det går vel over.

Jeg anser det å ha en man er glad i i aktiv rus som en sorg. Hvordan klare å akseptere situasjonen , når det fortsatt er håp om endring? Er det en motsetning eller bare tilsynelatende?
Sannheten setter fri

Bente
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 19:32
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

Rebell, du imponerer mer og mer ved måten du tar til deg lærdommen du mottar i dine studier,
Ikke bare mottar, men også deler med oss og setter viktige ting i perspektiv. . . .

Takk til deg for det. Smile
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Rebell
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 07. februar 2010 19:46
Moderator

Tusen takk, det var fint sagt.

Jeg kjenner at det treffer det jeg leser, fordi jeg har erfart mye av det de skriver om.

Veien fram til en ferdig tanke er lang for en filosof. Og jeg kan ikke forklare tankerekkene. Men uansett er de med å fylle opp inni en, om en ikke klarer å få de ut.

Jeg tror et etikkurs hadde vært fint å ha som etterutdanning for helse og sosialarbeidere. Det er vi nok endel som kan skrive under på.
Sannheten setter fri

Gå til forum: