1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 16

bullet.gif Medlemmer online: 0

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
De begavede barna
Rebell
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 10:35
Moderator

Antall innlegg: 2589
Innmeldt: 19.03.08

http://www.aftenp...399767.ece

Heldigvis blir skole og samfunn mer og mer oppmerksom på at dette faktisk er et problem. Ikke at folk er begavet, men at vi ikke gir de utfordinger og at de kjenner seg så mye mer annerledes enn andre barn og ungdom.

Uro i kroppen.
Ulike kilder angir at de 2–5 prosentene som har høyest IQ, er i faresonen. Dette tilsvarer omtrent 1200 barn hvert år i Norge. Minst en halv prosent, eller rundt 300, får alvorlige lærings- eller trivselsproblemer på grunn av dette. Så hva gjør man resten av timen når man i løpet av tre minutter har oppfattet det man skal bruke en hel skoletime på?

Omfattende utredningsprosesser, med ADHD, Aspergers syndrom eller utviklingsforstyrrelser for øyet, settes ofte i gang. For dette er noe hjelpeapparatet kan mye om. Men finner man ut at barnet utelukkende er høyt begavet, konkluderes det gjerne med at barnet med sin høye forstand fint vil klare seg på egen hånd. Dette er dessverre en godt bevart myte, fastslår Tove Hagenes.

Ystenes får en fornemmelse av at han har formulert en tanke som mange har hatt, men ikke våget å tenke helt ut: At det å være uvanlig smart kan by på uvanlige utfordringer.For man har det ene talentet det ikke finnes noen anerkjennelse for. Det ene talentet det nærmest er legitimt å mobbe. Som en rød tråd gjennom historiene om trøblete skoleår, går opplevelsen av ikke å bli sett og forstått. Slik tapes selvtilliten. Mens troen på at man er annerledes, ja nærmest litt smådum, vokser.Når dette kan ligge skjult selv for voksne, oppegående mennesker, desto mindre tenkelig er det at et høyt begavet barn skal begripe seg selv og sin situasjon, mener Ystenes.

Venneløs.
Det er denne fornemmelsen av annerledeshet også Grunde kjenner på.Han har ingen uvenner. Men han har heller ingen nære venner. Når de andre barna aker, står Grunde og dirigerer trafikken. Men der Grunde ønsker å være til hjelp og være den som ordner opp, oppfattes dette av de andre barna som en irriterende og utidig innblanding. Og Grunde forstår ikke at de andre barna ikke forstår det han forstår: Om alle aker på likt, blir det kaos. Han forstår ikke dem, og de forstår ikke ham. Slik får han daglig bekreftet den nagende mistanken: Utenpå er han lik. Men på innsiden har han noe han ikke finner gjenklang i hos de andre barna.

Ny innsikt.
Da det viser seg at den halvannet år lange utredningen konkluderer med at gutten hennes er høyt begavet, føler Heidi seg stokk dum. At hun ikke har skjønt det før! Men hva innebærer det? Det er som om hun nå har fått utlevert en nøkkel inn til gutten sin. Familien leser om temaet, og på Mensas nettforum møter hun andre med svært like erfaringer. De avtaler å møtes. Tolv stykker kommer, fra hele landet. Heidi, som i det daglige er en sindig kvinne, beskriver det som et hallelujamøte. «Er din sånn også?!». For første gang er hun i et forum der det er lov til å skryte litt av ungen sin. Slik går det til at Heidi selv blir med på å starte opp foreningen Lykkelige Barn. IQ er knapt et tema. Det viktigste er å få unger som trives – lykkelige barn.

Jeg tror ikke det er tvil om at mange av våre rusavhengige hører til blandt de med høyest IQ.

Selv uten å nå opp på Mensa nivå, er det kjedelig de første årene når man har lært seg så masse før de andre.

Min datter fikk hele tiden klage fra timelærere at ho "lett tok ledelsen". Alltid fremført som en klage istedefor å ta i bruk denne egenskapen.
Selvsagt er ikke vi som foreldre uten ansvar , men skoledagen er tross alt vår vitkigste arena for sosialisering.

Jeg hørte et fordrag av en psykolog som tok opp dette tema med fokus på at rus kan følge i kjølvannet om man ikke hjelper de til rette. Han sa at lærerene må våge å behandle de som hjelpelærere og gi de oppgaver på høyde med sitt nivå. Godt at det går fremover i det minste.
Sannheten setter fri

Per63
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 12:17
Elite

Antall innlegg: 333
Innmeldt: 29.05.09

Tusen takk for denne artikkel, du aner ikke hvor mye jeg satte pris på denne. Jeg gråt av glede! Endelig sier jeg bare, endelig!
Dette er veldig viktig tema, og synes det er fantastisk dette blir tatt opp.
Indigo barn kalles det også, Krystall barn er den "nyere" generasjonen som er født etter 1996.

Lightworkers; 1900 tallet - 1978
Indigo barn; 1979 - 1996
Krystall barn; 1996 - nå.

Klem Per

"When the power of love overcomes the love of power,the world will know peace." - Jimmy Hendrix

Per63
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 12:34
Elite

Her er en 8 min dokumentar om dette.

YouTube Video:

"When the power of love overcomes the love of power,the world will know peace." - Jimmy Hendrix

Rebell
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 12:59
Moderator

Heisan.

Fint at det gjorde godt.Smile

Jeg tror kanskje vi har litt ulike teorier om hvorfor noen er utstyrt med høyere intellekt enn andre. Men det er fint å få det belyst fra flere sider.Wink (og i dette tilfellet har jeg bare lyst å være enige om at vi er uenige, det er så godt i blandt det også å la ting bare være slik) Smile

Det er ille at vi "klarer" å la så mye kapasitet gå i hundene. Lærere som er usikre på seg selv, takler ikke å møte et barn som er skarpere enn de selv. Og så brukes det hersketeknikker istedefor at de tør å løfte dem frem.

Kommer de i et kriminelt miljø, blir de gjerne ledere, med tap istedefor gevinst for samfunn og individ.
Sannheten setter fri

Per63
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 13:25
Elite

Ulike teorier? Tror ikke det, men kan være ^^

Jeg har ingen spesiell teori, jeg bare vet at der slik det var skrevet i artikkelen og satte fokus på dette at det er "andre" også som har sett dette heldigvis, var bare så glad for å få sett dette i selveste Norge.

Hvordan dette har seg vet jeg ikke, men behandlingen av disse menneskene er det som er viktig er....
Som sagt, det med Indigo og Krystall barn er en "gammel" metode å forklare om disse menneskene, ville bare vise video om det. Smile
Så endelig at disse menneskene blir sett i ett bedre lys sier bare jeg, dette har vært oversett altfor lenge.

Klem Per

Rebell
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 14:00
Moderator

Ille at mennesker som er intelligente blir mobbet .Det har vel alltid vært slik, men farene for at de skal kjenne seg så utenfor at de søker fellesskap med andre i rus i dagens omfang, er nyere.

Vi trenger å ta vare på disse som også kjenner seg annerledes. Ja, det er bra at det fokuseres også på dette og vi får håpe det bare blir bedre.

For det er ikke tvil om at det finnes mange " lyse" hoder blandt rusavhengige også.
Sannheten setter fri

Bente
#7 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 08. februar 2010 16:07
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

Her er også bidrag til denne interessante diskusjonen.

http://www.lykkel...

http://www.nt.ntn...skap/barn/
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Rebell
#8 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 08. februar 2010 17:04
Moderator

Barn med høy intelligens, barn uten stammefrender.

I dag måtte jeg hente ham nok en gang på rektors kontor og han gjentok gang på gang i bilen på veien hjem: "Det er ikke håp for meg! Det er ikke håp for meg! Jeg vil dø!" Utsagnene gjorde at jeg lot ham lese siden hvor du beskriver kjennetegnene for intelligente barn. Mens han leste utbrøt han gjentatte ganger: "Slik har jeg alltid hatt det! Det er jo meg, jo!" Ikke et snev av hovmod - kun håp. Etterpå gjorde han ti sider med matematikkoppgaver mens han sang og beina danset under bordet.

En studie av Sally E. Shaywitz et. al fra 2001 viser at gutter med IQ mellom 140 og 154 viser like mye atferdsproblemer som gutter med lærevansker,

Mangle samsvar med voksnes forventninger. Slike barn kan være totalt annerledes enn hva som forentes, hvilket kan medføre at de ikke blir forstått eller at de oppfattes som et problem. De kan oppfattes som truende eller skremmende for enkelte voksne

Her var masse interressant å finne.

Han som skriver denne artikkelen forteller at han las da han var 4 år, det samme gjorde hans sønn.
Han visste ikke at det var unormalt tidlig i forhold til de fleste andre barn.

Selv lærte jeg meg å lese ved hjelp av min mors skolemateriell da jeg var 4, ingen fikk lov å hjelpe. Sorgen var stor da jeg på min første "karakterlapp" til jul fikk kommetaren: " Hun gjør det bra i alle fag , men prater for mye i timen" Det var rart siden jeg las Pippibøker flytende og de andre skulle lære forskjell på stor og liten bokstav. Nå har aldri jeg målt noen IQ, men jeg irriterte meg ofte over at læreren ikke forstod hva eleven prøvde å si.

Men min datter har målt sin IQ. Det skjedde på Rus\psykiatrisk utredning etter lang, lang tid på amfetamin. Den var over 140, de ville ikke si hvor mye .
Ho også las da ho var 4 år. Fikk mye klage ettersom årene gikk fordi ho altfor lett tok ledelsen. Ho hadde nok lett får å få oversikten og gadd ikke vente på at gruppearbeid skull komme i gang. Men mange lærere ble nok utrygge på henne for grunner de ikke ante.
Border Line er også nevt i hennes tilfelle, som jenta i starten av denne artikkelen.

Min sønn har også fått målt sn IQ til rundt det samme som henne. Han klarer seg kjempefint og får A og B på ingerniørstudiet. Men han forteller at han ikke hadde så mye moro som jevnaldrene fordi han hele tiden tenkte konsekvens av handlinger.
Som russ "kidnappa" han og noen kompiser førstiser (på gym) . Han gjorde ikke fordi han syns det var så gøy, men fordi han ville prøve å gjøre sånne rampestreker som de andre. Bare for å ha prøvd det. Han ble utvist og vi måtte flire litt ,både internatleder og vi. det var så ulikt han.

Hvorfor tok de så ulike valg ,disse to, med samme utgangspunkt. Mulig noe ligger i kjønn og at gutter lettere får aksept for ikke å være så f.. blide alltid. At det er mer godtatt at de leder an og er direkte i sine uttalelser ?

Takk for fine linker, Bente , som jeg komme rtil å lese mere på.
Redigert av Rebell den 08. februar 2010 18:05
Sannheten setter fri

Bente
#9 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 08. februar 2010 17:19
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

Jeg ble tipset om dette av en av mine venner på Facebook for ei tid tilbake og fikk noen AHA-opplevelser på en del vis. . . . .
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Gå til forum: