1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 20

bullet.gif Medlemmer online: 1
   bullet.gifPer63

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
Frykter skjult generasjon med narkomane
Bente
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. februar 2010 16:40
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

http://www.nrk.no.../1.6980653

Helse og overdoseteamet i Trondheim er bekymra for at en helt ny generasjon med rusmisbrukere mellom 18 og 20 år, ikke fanges opp.

– Vi har en reduksjon på nesten 12 000 sprøyter i forhold til 2008, sier psykiatrisk sykepleier Jan Erik Skjølås i Helse og overdoseteamet i Trondheim.

Dette burde jo være positive tall, men dessverre - apotekene har mer enn doblet salget av sprøyter siste år, noe som bare vil si at rusen foregår i det skjulte hos de yngste uten at de får kyndig oppfølging av Trondheims flotte Overdose/Helse-team.
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
ninni99
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. februar 2010 21:22
Senior

Antall innlegg: 224
Innmeldt: 19.11.08

Helt klart noe som "skjer" i miljøet... kan synes som om terskelen er blitt noe lavere...

I oslo blir det stadig større tilskudd av unge, meget unge, rusbrukere... og jentene blir også fler... vi ser det daglig, 24sju sier de vurderer å lage 2 avdelinger fordi det er så stor pågang av unge...

men Stølen i politiet sier ;"jeg stoler på folkene mine og de har ikke dette inntrykket" nei da så!!!

Anne Kristin
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. februar 2010 21:55
Brukeravatar

Superadmin

Antall innlegg: 3334
Innmeldt: 04.09.05

Trist å lese at det stadig blir større tilskudd av unge, verre at de ikke blir fanget opp.

Flott å lese at 24sju vurderer å starte 2 avdelinger, får håpe de også klarer å fange opp de unge i Oslo.
Vennlig hilsen fra Ankie Logo
Anne Kristin Røsegg de Voogd
Tlf: 41214000

www.narkoman.no
Ole E
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. februar 2010 22:06
Nybegynner

Antall innlegg: 10
Innmeldt: 26.02.09

Heisann

Egenerfaring sier meg at man må fange opp dem unge når dem går over i ungomstrinnnet, og det vil si at foreldre må stille strengere grenser enn det blir gjort i disse tider.
Har merka at barn/unge har en lettere oppvekst i forhold til at dem har det lettere, ikke strengt, overskrift blir oppdragelse.
Ikke vondt ment mot mødre/fedre, men jeg synes jeg må si det da jeg har vært der som ung gjennom 6 internatskoler og helge familie, og sånt gjør unge rastløse, bli sendt rundt omkring og ikke ha et fast holdepunkt, egenerfaring
Sammtidig må jeg nevne alle dem som er på barnehjem, fosterforeldre etc, at der trur det mangler mye innen oppvekst oppdragelse, veldig viktig med mor og far, men ulykkelighvis, er det mange som ikke kan bo hjemme, synd er det

Så jeg synes det er sent, i forhold til at det blir snakket om 18-25 etc, problemet startet lenge før det, og det er det at må man se etter signaler etc,men det er ikke lett, men mange vil ikke be om hjelp og vil klare dette selv, og det skjønner jeg, forhold til at det er barna dems.

Ole

Anne Kristin
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. februar 2010 22:57
Brukeravatar

Superadmin

Antall innlegg: 3334
Innmeldt: 04.09.05

Hei Ole E og velkommen hit!

Jeg er veldig enig med deg, men tror ikke alltid strengere grenser hjelper.

Mine barn har alltid hatt ganske strenge grenser, de har visst at et NEI er et nei. Vi har kjørt og hentet, hatt faste innetider. De har det meste av barndommen hatt en voksen (mest mor) hjemme, så de har ikke kommet hjem til tomt hus.

Etter hvert kom jo barnevernet inn i bildet og da hadde ikke vi full oversikt lenger.

Mine begynte å ruse seg i 11-13 års alder, hjelpen bør begynne veldig tidlig.
Vennlig hilsen fra Ankie Logo
Anne Kristin Røsegg de Voogd
Tlf: 41214000

www.narkoman.no
Per63
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 06:53
Elite

Antall innlegg: 333
Innmeldt: 29.05.09

Informasjon er det aller aller viktigste for å forhindre problemer.

Forbudet skaper en undergrunn hvor mange ikke våger vise at de er kriminelle. Vi må ha dette FREM i lyset, vi må snakke om hvor farlig det er og IKKE straffe våre kjære små.

Hei og velkommen til deg Ole Smile

Klem Per
"When the power of love overcomes the love of power,the world will know peace." - Jimmy Hendrix

Rebell
#7 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 08:44
Moderator

Antall innlegg: 2588
Innmeldt: 19.03.08

Jeg pleier å si at jeg hadde oppskriften på hvordan oppdra barn til rusfrihet, til min YNGSTE datter ble 14 år.

Jeg henta henne alltid om ho var ute, og ho var vel den første som måtte hjem.
Ho gikk på trening i ett tettsted, og jeg og ei veninne bytta på å kljøre jenten våre. Det viste seg at ho etterhvert hadde brukt pausen til å innom folk ho burde holdt seg unna.

Jeg tror noe av det farligste er å oppleve meningsløshet og at man ikke er til nytte.
Vi trenger alle å vite at vi gjør en foskjell på jorda. Men hvordan vi skal få dette inn i ungdommen, vet jeg ikke.

Selv var jeg en rastløs sjel i ungdommen, men jeg raste aldri helt ut (bare nesten)Jeg tror det at min mor var enke og drev gården var en viktig brikke i å tlyle meg. Jeg kjente slikt ansvar for dette og mine krefter var nødvendige for at det skulle gå.

Kanskje det å hjelpe andre kunne bli et fag i skolen. Det finnes masse org som kunne hatt med ungdommen i forskelllig hjelpearbeid. Både i Noge og som skoletur til utlandet.
Sannheten setter fri

Per63
#8 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 08:59
Elite

Antall innlegg: 333
Innmeldt: 29.05.09

Ja, det er vanskelig å holde våre barn unna denne farlige utviklingen som er. Du har nok gjort det meste riktig med din datter, men selv det beste er ikke alltid nok mot miljøene vi kan havne utenfor. Du er nok en utrolig støtte for din datter, mange ville ønsket deg som en mor, det er jeg sikker på.

Men av og til kan vi kanskje være for snille til å passe på, barn må lære også av feil. Vi kan hjelpe dem i at feilene ikke blir fullt så harde å gjennomgå.

Du sier at det kanskje burde blitt ett fag på skolen å hjelpe andre, det kunne jeg ikke vært mer enig i! De har innsamlings aksjoner og diverse, men det er veldig sjelden ting som er. Hver dag burde handle om å være til hjelp for andre og se hvilke følger og gleder det kan gi. Dersom barn ser tidlig dette så vil de lære det tidlig. Bedre enn all den teori de blir utsatt for hver eneste dag.

Dette faget burde bli en realitet! God ide.

Klem Per
"When the power of love overcomes the love of power,the world will know peace." - Jimmy Hendrix

Bente
#9 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 16:16
Brukeravatar

Elite

Dette ble en veldig ok diskusjon som klart viser hvor kompleks denne problem-stillingen er.
Nok en gang ser jeg på det som jeg mener er alfa og omega i selve rusbehandlingen som det riktige også rettet mot de helt unge. Nemlig individuell behandling. Da mener jeg selvsagt også i hjemmet. De fleste foreldre med flere barn har vel opplevd hvor forskjellige egne barn kan bli. Om en hadde en fasit å bruke for alle så ville det vært enkelt, men jeg tror fullt og fast at alle oppegående foreldre prøver å gjøre det de tror er best for sine barn. Slik blir det ikke alltid, men - vi tror det selv der og da. . . .

Mye bedre kunnskap blant foreldre er noe jeg tror kan hjelpe. En kveld på skolen for å lære om rusproblemer blir noe ganske uvirkelig. Kanskje er til og med tankene helt andre plasser der og da. Men - om det f.eks. ble lagt inn som et program i skolen som skal engasjere foreldre i grupper der problemet blir håndtert seriøst over litt tid - da kanskje flere kunne bli mer skolert til å takle evt. problemer i heimen.

Rebell - det du sier om fag i skolen som går ut på å hjelpe andre - det har jeg en enorm tro på. Nettopp det å se hvor viktig hvert enkelt individ er i et samfunn er jo noe som bør gi bedre virkning enn det meste i et usikkert barne-sinn. Det er så mange krav som stilles til barn og unge idag - de fleste føler aldri de klarer å fylle kravene verken til utseende, faglige krav, sosiale krav, fysiske krav eller det meste egentlig. Med et slikt fag så ville de få tankene i mye større grad bort fra seg selv og se at de kan bety mye for andre som behøver nettopp dem.

Rebell - nå får du en utfordring - dette bør du gå videre med oppover i systemet. Hurra

Bente
Narkomanes Pårørende

Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Rebell
#10 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 06. februar 2010 16:27
Moderator

Antall innlegg: 2588
Innmeldt: 19.03.08

Takk for utrfordringen.

Skal ikke glemme det, men må modnes litt mer for å ha kjøtt på beina. Og vi kan jo fore ideen alle sammen Cool
Sannheten setter fri

Bente
#11 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 08. februar 2010 08:56
Brukeravatar

Elite

Det har du helt rett i Rebell. flott
Bente
Narkomanes Pårørende

Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Gå til forum: