1.png Narkomanes Pårørende 2.png
Navigasjon
sideb-left.pngsideb-right.png
Linker
Brukere online
bullet.gif Gjester online: 14

bullet.gif Medlemmer online: 0

bullet.gif Antall medlemmer: 524
bullet.gif Siste medlem: Eli
Støtt oss:
Narkomanes Pårørende
Narkomanes Pårørende
mottar ingen offentlig støtte eller andre midler. (31. mai 2009 ble vi godkjent for Grasrot)
Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få, i form av donasjoner, hjelp, støtte osv

Kontonr: 1201 84 74768 (DnB)

Planlagt Vedlikehold
Planlagt Vedlikehold
Siden vil holde stengt i perioden:
Fredag 10 Sept. kl: 20:00 til Lørdag 11 Sept. kl:12:00.

Dette grunnet oppdateringer.

Viser tråd
Hvem er her? 1 gjest(er)
 Skriv ut tråd
Mistenker GHB-overdose etter dødsfall
Bente
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 09. oktober 2009 19:09
Brukeravatar

Elite

Antall innlegg: 3245
Innmeldt: 01.05.08

http://www.aftenp...312256.ece

Det livsfarlige dopet GHB kan ha krevd sitt første liv i Bergen.
Bente
Narkomanes Pårørende

Jeg sørget over at jeg ikke hadde sko -
til jeg møtte en mann som ikke hadde føtter.
Arabisk ordtak

www.narkoman.org
Per63
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 09. oktober 2009 19:40
Elite

Antall innlegg: 337
Innmeldt: 29.05.09

Nesten rart det aldri blir rapportert ang. alkohol overdoser.
nikotin dødsfall. Må ha noe med lovene å gjøre.

Med engang det er noe som er forbudt så kommer nyhets oppslagene. "War on drugs"
De farene som kommer av lovlige rusmidler kommer aldri ut annet enn med statistikken.

Ja, det er synd at noen dør av narkotika, derfor er det bedre å ha slike ting lovlige.
Så vidt jeg vet er GHB ett legemiddel som burde vært under kontroll, vet aldri hva som blir blandet i GHB'en "på gata"

Alt som kan ruses på bør det OPPLYSES om hvordan det kan brukes så det ikke blir missbrukt.
Medisinsk anvendelse
GHB brukes i flere land som søvnfremkallende medikamenter i doser rundt 1,5-2 g.

Hvor mange dødsfall må til før vi klarer innse at forbudene tjener ingen andre enn mafiaen. Vi blir ALDRI kvitt narkotikaen, særlig ikke etter som det blir produsert nye preparater fra legemiddel industrien daglig.
Det spørs bare hva som blir brukt/missbrukt.
Forbudene skaper alltid større problemer med seg, ja det kan nesten virke til en del tjener seg rike på å forby........

Ha en fin kveld Smile
Klem Per

Rebell
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 09. oktober 2009 21:50
Moderator

Antall innlegg: 2594
Innmeldt: 19.03.08

Mange ulike sterke medisiner er det ikke forbud mot.Likefullt blir de misbrukt og solgt på gata.
Ikke alle er avhengige av ulovlige stoffer,men A og B preparater som de både får gjennom lege eller illlegalt.Jeg tror ikke vi løser noens rusproblem ved å frigi de.Da ville det bli mange som aldri hadde fått bukt med sin rusavhengighet.

Ellers er jeg enig med deg i at alkoholen er det rusmiddelet som tar flest liv.Men det er en hellig ku fordi det er så akseptert blandt i vårt samfunn.

Røyk er også noe dritt og jeg angrer veldig på at jeg begynte med det.Skjønner ikke at de unge har råd så dyrt det har blitt. 170 kr for en pakke tobakk.Røyk
Sannheten setter fri

Rebell
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 09. oktober 2009 22:25
Moderator

- De personene vi behandler er yngre personer og som vanligvis ikke vil ta intravenøse stoffer. Det er en annen brukergruppe en de som er i Nygårdsparken.

Man skulle tro at de var opplyst nok til å vite hvor farlig stoffet er.Men kanskje de slettes ikke er det.For ifølge politiet er ikke dette en gruppe som gir blaffen,er mitt inntrykk.Ikke de som står for økningen ihvertfall.
Er vel ikke motgift mot OD av GHB ?
Sannheten setter fri

Per63
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 10. oktober 2009 13:06
Elite

Jeg vet ikke om noe som tar mer liv og skader ett samfunn mer en nikotin gjør. Ett forbud her ville bare gjort dette også verre, pga avhengigheten rundt det.
Ungdom starter med tobakken helt ned i 10 årsalderen fordi dem ser "mange" gjør dette, uten at det er noen konsekvenser og de får ofte høre - "Ja det er dumt å røyke" Men ungdommen tenker kanskje ofte, men tøft ser det ut. lage røykeringer etc, jeg husker min første røyk i 12 årsalderen selv, jeg visste da at det var farlig, men at det gjorde meg til å bli avhengig hadde jeg aldri drømt om. Jeg klarte heldigvis å slutte igjen med dette da jeg var ca 18 år, og nøyet meg med festrøyking inntil jeg sluttet for godt etter jeg innså at tobakken fik meg til å missbruke hasj også. Idag rører jeg ikke noen narkotika eller lovlige narkotika, da jeg synes alle rusgifter er farlige, men det som fikk meg ivrig på mer av tobakken da jeg var ca 12 år, var svimmelheten jeg fikk. (en del av rusen i starten.) Det var en glede jeg kjente, siden det fortsatte suget mitt, ja om det finnes ett "trappetrinn" så var dette helt klar mitt, fordi etter det fortsatte jeg med alkohol også i 13 års alderen. Heldigvis klarte jeg å slutte drikke dette også i en tidlig alder.
Jeg tok min første "syretripp" av en alder av 18 år, da innså jeg virkelig meg selv i hele bildet og avsluttet ALT jeg hadde misbrukt og startet med å ta vare på meg selv igjen, noe jeg hadde mer eller mindre sluttet med i 12 års alderen.
Jeg unner ALLE å slutte med tobakken før den tar livet av deg eller dine nærmeste. Det er beviselig den skaper nye dopamin behover du ellers ikke før hadde. Jeg har altså da lært den harde veien, men har hatt flaks og aldri havnet borti sprøyte... Dersom jeg ikke hadde sett meg selv utenifra slik jeg gjorde så vet jeg ikke hvor jeg ville vært idag. Jeg takker faktisk meg selv hver dag fordi jeg er rusfri. Og ønsker å vekke flere mennesker til selve problemene med de "lovlige" rusmidler vi har idag. Jeg ville aldri drømt om å forby dem, men det kreves informasjon på dette!! Mye mer enn det er idag, nikotin er mer skadelig enn de fleste våger se.
Røyking burde vært STRENGT forbudt i offentligheten med tanke på skadene det gjør, hva du gjør i ditt eget private hjem (for deg selv, vel å merke) er opp til deg selv så lenge ingen andre tar skade av den skade du påfører deg selv. Dersom ett forbud på noen av de lovlige rusmidlene hadde oppstått (Nikotin, alkohol, koffein.) Ville det blitt SERIØSE samfunns problemer, jeg ikke engang kalre forestille meg, det er vel akkurat derfor de forblir lovlige. Men det å tro at det hjelper å forby noe andre har "behov" for enn deg selv er uriktig! Jeg mener ingenting vondt med dette, men det blir samfunns problemer av dette, slik vi ser idag med det vi kaller narkotika. Jeg forsvarer ingen narkotika, men mye av det vi kaller narkotika idag er også medisin for noen. Det at enkelte missbruker bør ikke gjøre at vi blir blinde til resten.
Igjen, vil jeg fremheve, jeg er STERK motstander til å ruse seg med rusmidler, jeg har gjort dette altfor lenge i mitt "tidligere liv" Men utifra det ser jeg også dette som en erfaring jeg har. Jeg mener bare enkelt og greit, dersom vi forbyr noe som helst så blir det verre problemer enn selve "produktet" som ett problem.
WAR ON DRUGS - Has failed.
La oss starte å bry oss om de skadene som har skjedd nå snart slik at vi kan vise de så kalt "narkomane" at vi BRYR oss om dem og ikke vil kaste dem i fengsel, det ville vært starten på ett bedre samfunn. (Henviser til Portugal)
OVER 60% sitter idag i NORSKE fengsel for noe narkotika relatert. Ofte har de bare vært på feil plass til feil tid.
Det at noen DØR av rusmidler i seg selv er lenge kjent, du kan også dø av vann om du ikke er forsiktig nok. Dette er da ikke rus, men du kan da sannelig dø av det også. Hva er motgiften for overdose av vann da? Som sagt, jeg fremmer langtfra GHB, men det at det er forbudt gjør at det blir mer missbruk rundt dette, det kommer liksom i undergrunnen hvor "alle" kan søke etter hva de enn trenger, uten noe form for bevis for hvor gammel du er. Alle vil de tjene penger, men det er mer riktig at det blir kontroll i ett samfunn. Slik som vi idag har på "noen" Ja, faktisk noen av de mest skadelige også.
Jeg unner hver eneste en av oss å klare slutte med rusmidler for å takle hverdagen, men noen trenger det faktisk også. Da i mitt syn er det beste å la dem få "bruke" det som er MINST skadelig. Som sagt lovgi alt slik en kan velge den mest riktige medisinen for en selv. Hvem er vi til å si at den medisinen ikke er god nok for akkurat "deg"? Smile
Jeg håper du/dere leser hva jeg har skrevet tydelig, jeg fremmer som sagt ingen rusmidler, men ser realitetene rundt dette istedet.
The only good is knowledge, the only evil is ignorance. Wink
(Socrates om jeg ikke tar feil.)

(ps. Ingenting her er personlig ment til noen, om det er personlig for noen så er det meg som har beskrevet mitt eget liv.)
Beklager for lang post, men takk for at du leste.

Ha en fin dag Smile

Klem Per

Per63
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 10. oktober 2009 13:11
Elite

ang. en motgift for GHB så sies det at physostigmine kan være til hjelp.

With an increase in GHB overdose patients being admitted to the ER and limited ventilators available to assist their breathing, one Dr finds a new way to treat patients. The injection of a small amount of a drug called physostigmine results in patients regaining consciousness in a matter of minutes rather than hours.

Physostigmine is the antidote of choice for datura stramonium poisoning. It is also an antidote for atropa belladonna poisoning, the same as for atropine.[1] It has been also used as an antidote for poisoning with GHB as well,[2] but is poorly effective and often causes additional toxicity, so is not a recommended treatment.[3]

Kilde:
http://en.wikiped...sostigmine

Klem Per

Per63
#7 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 11. oktober 2009 14:11
Elite

http://www.dagbla...a/8523981/

Slik kommer dødsfall ut som muligens har med alkohol å gjøre, de sier det ikke, men kan umulig holde det unna når det er en kjendis som dør av dette. Om det har med alkohol å gjøre får vi nok aldri vite fra en nyhets avis her i Norge iallefall. Kanskje, hvem vet, venter i forundring.

Men, alkohol er vel så farlig som GHB om ikke farligere, vil jeg tro. Hva er motgift for alkohol OD da? Vet ikke om mer enn pumping jeg.....
Media har en tendens til å vri på sannhetene slik det høres formildene ut med de lovlige rusmidler og som en skandale om det er noe som er forbudt.

Edit:
http://entertainm...869895.ece

“All we know so far is that they had gone out the night before till late and had quite a few drinks and raised the alert when they found Stephen dead.”

Så det var nok alkoholen i dette tilfellet, men hvor er nyheten at han døde av alkohol?
Ja, dersom alkohol var ulovlig ville det vært en annen sak. Når det gjelder alkohol kan alle drive "snik" reklame på det. Ser hele tiden anbefalinger for nye viner hver fredag på VG særlig. og hvor bra vin er kommer også ofte frem, men hvor ofte det dreper.. Sjeldent.
Men med en gang ett menneske går tapt av noe illegalt så stormer media på saken for å skremme halve befolkningen.

Klem Per
Redigert av Per63 den 11. oktober 2009 19:13

Rebell
#8 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. mars 2010 19:21
Moderator

http://www.vg.no/...tid=598035

VG Nett) Myndighetene tar grep for at det livsfarlige middelet GBL kan straffes som narkotika. Også ni andre nye stoffer kan bli reklassifisert.

Når stoffer står på narkotikalisten, gjelder andre regler for bruk, import og salg enn det vil gjøre ellers, selv om de allerede kan være ulovlige etter eksempelvis legemiddelloven.

Sannheten setter fri

Rebell
#9 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 05. mars 2010 19:24
Moderator

http://www.aftenp...550945.ece

GHB-overdoser lammer pustesenteret, og kan føre til hjerneskader på grunn av oksygenmangel. Det finnes ingen motgift.

- GHB er så lumsk at det bare er å si at dette er en gift som enhver må holde seg unna, sier Guttorm Brattebø, leder for akuttmedisin i Helse Bergen, til BT.

Det at mange av brukerne er fra 20 år og oppover synes jeg er overraskende. Både skulle de ha bedre vett og lett for å få tak i alkohol. Jeg las et sted at de kombinerte mye med alkohol og hasj, og det er kanskje økonomien som spiller inn ?
Redigert av Rebell den 05. mars 2010 19:26
Sannheten setter fri

Rebell
#10 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 13. mars 2010 23:26
Moderator

http://www.tv2nyh...59301.html

Hundrevis av farlige narkotiske stoffer er kun et tastetrykk unna. Andre lages på kjøkkenbenken. Flere fullt ut lovlig. I februar tok trenddop livet av sønnen til Irmelin Wallem.

– Han hadde familie, han hadde samboer, han hadde en gutt på halvannet år. Min sønn hadde svennebrev som rørlegger og var i full jobb. Han havnet tilfeldigvis på denne festen, og fikk servert dette stoffet. Jeg er ute etter de som selger det, jeg er ute etter de som lager det, sier Irmelin Wallem til TV 2 Nyhetene.

Sannheten setter fri

Rebell
#11 Skriv ut innlegg
Lagt til den: 09. mai 2010 13:46
Moderator

http://www.telegr...-life.html

GBL addict: 'legal party drug ruined my life'
These photographs illustrate how a pretty teenager was ravaged by the effects of the legal party drug GBL.

Sannheten setter fri

Gå til forum: